Mar 4, 2011

WAHIDDUL RIJAL-BAB 2, scene 5 (keliru sendiri)


   
Mengapa tidak?

 Megapa tidak boleh aku terima keputusan Sue untuk pilih dan terima apa yang dimahukannya?

 Terngiang-ngiang dalam otak ku dengan tawaran Jeff dan sikapnya yang tidak sedikit pun prejudis dengan seni mempertahankan diri yang lain, selain yang dianutinya untuk sama-sama menjayakan misinya besama dengan aku untuk mengenengakkan seni beladiri demi masyarakat.

Aku berasa malu sendiri dengan sikap ku yang selama ini memberontak sendiri cuba menentukan dan membentuk kemahuan orang. Aku perlu bersikap lebih terbuka, lebih global dalam kemahuan asas ku untuk melihat masyarakat sedar dan buka mata pada seni mempertahankan diri.

Perkataan ’anut’ yang ku ungkapkan memberi makna yang masih menjadi konflik utama mengapa aku begitu prejudis dengan yang lain selain silat. Aku teringatkan kata seorang orang lama dalam persilatan, selagi kita mempelajari selain yang bertepatan dengan yang dikehendak syarak dan tuntutan Rasul, selagi itu kita menyembah selain Allah’.ada penjelasan yang panjang megapa sampai begitu sekali.




 Berat, sungguh berat.

Kata-kata itu seolah menyumpah ku dengan seribu ujian. Selama ini aku terus bersikap sedemikian sehinggalah aku termalu sendiri dengan sikap ku dan keterbukaan bangsa lain yang tidak sedikit pun merendahkan seni keMelayuan ku.

Konflik ini terlalu berat untuk aku olah atau tawarkan untuk kepentingan aku dan semua orang di sekeliling aku. Kepentingan aku untuk menjaga hati dan akidah ku dan menjaga hati orang dari serong memandang ku dengan sikap ku. Pertentangan yang ada dalam kepala ku ini bisa pecah dan bernanah jika aku hanya turut dan tidak mencari jalan penyelesaian yang patut dalam menjaga tuntutan dan kepentingan orang jua.

Aku terfikir, jika ini adalah sumpahan untuk aku, mengapa harus aku sakakan sumpahan ini kepada orang yang tidak secara langsung dan tidak patut menerima sumpahan ini. Mungkin bagi orang lama itu aku yang harus menjaga hati dari asyik masyuk dan kemudian lupa nikmat untuk bersilat datangnya dari Allah dan tidak dengan kemampuan ku sendiri.

Mungkin itu maksudnya yang sebenar. Aku harus berjaga-jaga dengan percakapan, perbuatan, dan niat ku kini. Aku harus tahu yang sebenarnya, apa jua pemberian Allah ta’ala pada makhlukNya adalah nikmat dariNya jua. Aku harus ingat, semua rahmat dan nikmatNya adalah baik belaka untuk makhlukNya biar buruk atau elok bagi setiap manusia, semua adalah atas kehendak dan kasih sayangNya.

Persoalan ku ini sedikit terjawab dari rentetan kehidupan ku pada hari ini. Mungkin akan lebih terjawab setelah ku tempuh hari-hari mendatang.

’Aku pohon petunjuk dan panduan Mu selalu, jangan biarkan aku sendiri. Aku hanya patung yang datang dari tempaan kebersaran Mu, tiupan kasih sayang Mu, berkat kekasih Mu, dan ku sedar aku tiada apa-apa selain Mu ya Allah.

Ya Rabbul’alamin.’



No comments:

Post a Comment